Menu Sluiten

Heftrucks


Heftrucks

Informatie over heftrucks en vorkheftrucks.

Een vorkheftruck wordt gebruikt voor het heffen en verplaatsen van goederen over korte tot middellange afstanden. De vorkheftruck werd aan het eind van de 20e eeuw uitgevonden door verschillende industrieën, zoals Clark, die takels maakte, en Yale en Towne Manufacturing Company, die motoren maakte.

In de loop der jaren zijn er verschillende ontwerpwijzigingen en verbeteringen doorgevoerd, zoals knikvorken en meerwielaandrijvingen. In dit artikel zullen we kort ingaan op de geschiedenis van vorkheftrucks, hoe ze worden gebruikt en waarom.

Verschillende fabrikanten ontwikkelen in de periode van de eerste wereldoorlog in Engeland en Amerika moderne arbeidsbesparende gemotoriseerde transport- en heftrucks voor intern gebruik. In 1922 voorzag het Amerikaanse bedrijf Clark de eerste vorkheftruck van een hydraulische tilinstallatie. Deze truck kon goederen optillen en verplaatsen die op blokken waren geplaatst.

Eind jaren 1930 werd hiervoor de gestandaardiseerde pallet ontwikkeld.

De last behoefde nu niet meer steeds met de hand in of uit te worden geladen.

Een vorkheftruck, ook bekend als vorklift of heftruck, is een door middel van een elektromotor of een verbrandingsmotor aangedreven transportmiddel, hoofdzakelijk voor het vervoer van goederen die op een pallet staan, bijvoorbeeld in een magazijn of op een bedrijfsterrein. Voor het gebruik in het magazijn zijn vorkheftrucks met elektrische aandrijving het beste geschikt.

Voor laden en lossen zijn er grotere vorkheftrucks, tot 18 ton, die 10 ton kunnen tillen.

Voor iedere lading bestaat er een specifieke heftruck. Afgeleiden van de vorkheftruck zijn een voorlader, een stapelaar, een reachtruck, een hoogbouwtruck, een zijlader, een vierwegheftruck, een terreinheftruck, een verreiker, een pallettruck en een orderverzameltruck.

Voordat we verder ingaan op de vorkheftruck, eerst wat technische terminologie.

De algemene term voor vorkheftrucks is een zuiger of slag. Een zuiger is het deel dat de zuiger van stationair naar bewegend duwt. Een slag is datgene wat de zuiger van kracht voorziet en bestaat uit één of meer cilinders, een rotor en een arm. De lengte van een slag kan varieren, afhankelijk van de behoeften van de toepassing, maar over het algemeen werken deze twee componenten samen om de lading of het materiaal te verplaatsen naar de plaats waar het moet worden verplaatst.

De meeste vorken hebben tussen twee en acht cilinders in hun behuizing.

De cilinders kunnen telescopisch zijn of op een andere manier aan de vorken zelf zijn bevestigd, of ze kunnen gewoon op de grond worden geplaatst. Het aantal cilinders bepaalt de hoogte van de vorkheftruck zelf. Meestal is een grotere cilinder nodig voor zwaardere ladingen, terwijl een kortere geschikt is voor lichtere ladingen.

Wat weten we nog over heftrucks en vorkheftrucks.

Om zware ladingen te kunnen heffen, moeten heftrucks op grotere hoogte kunnen werken. Daarom hebben ze over het algemeen een grotere hefcapaciteit dan hun tegenhangers met korte wielen.

Langere vorken kunnen hogere plaatsen bereiken door hun langere cilinders. Dit is niet het geval bij vorkheftrucks met korte wielen.

Een veel voorkomend kenmerk bij het gebruik van vorkheftrucks is de aanwezigheid van een stuur. Dit deel van de machine bestuurt meestal de beweging van het eigenlijke hefproces.

Het stuurwiel van een vorkheftruck kan voor veel verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals heffen en draaien. Daarnaast kan het stuurwiel ook worden gebruikt om het eigenlijke hefproces te sturen, soms zelfs om de bestuurder te helpen de klus zonder hulp te klaren. De meeste vorkheftrucks gebruiken een tandheugelbesturing.

Info over heftrucks

Inlichtingen over Heftrucks

Een van de meest onderscheidende kenmerken van heftrucks of vorkheftrucks is de aanwezigheid van het hefmechanisme zelf.

Elk type hefmechanisme maakt gebruik van verschillende cilinders. Elk van deze cilinders is verantwoordelijk voor het heffen en verplaatsen van specifieke gewichtsniveaus.

Bij de gewone vorkheftruck is er één cilinder per wiel en zijn er twee cilinders in de box per wiel.

Deze opstelling heeft verschillende voordelen. Ten eerste wordt de lading gelijkmatiger over het voertuig verdeeld. Het tweede voordeel is dat de vorkheftruck zelf efficienter kan werken als er slechts één contragewicht wordt gebruikt in plaats van twee contragewichten.

Ook kan het luchtcompressiesysteem efficiënter werken als de motor op een laag toerental draait. De meeste vorkheftrucks hebben een luchtcompressor in een klein motorcompartiment onder de achterbank.

Bij de grotere heftrucks is er een installatie van een hydraulisch systeem op elk van de wielen.

De twee belangrijkste types vorkheftrucks zijn elektrisch en op benzine aangedreven. Welke u kiest hangt af van de krachtbron, de snelheid en het gewicht van de lading die u gaat vervoeren, en hoe u de vorkheftrucks in uw magazijn of bedrijf wilt laten werken.

De heftrucks en vorkheftrucks die zijn voorzien van een verbrandingsmotor, hebben een dieselmotor of een lpg motor. In Belgie gebruikt men veelal diesel, in Nederland en Frankrijk lpg veel couranter.

Benzinemotoren worden bijna niet meer aangewend vanwege de hoge brandstofkosten.

In bedrijfshallen mogen vanwege de schadelijke uitstoot geen machines met dieselmotoren worden toegepast, maar wel met lpg-motoren.

De energie van vorkheftrucks die met een elektromotor zijn uitgerust wordt in een tractiebatterij opgeslagen, die tevens als contragewicht dient. De accu van een gemiddelde heftruck weegt zo´n 1500 kg, ze hebben dus in tegenstelling tot vorkheftrucks met verbrandingsmotor, een kleiner contragewicht nodig.

Meer info over heftrucks nu op hefx.be.

Tags

Flexi Heftrucks | Flexi | Heftrucks Gent | Heftrucks Oost-vlaanderen | Heftrucks | Leveranciers Flexi | Leveranciers Heftrucks |